Tuesday, December 27, 2011

solat tiang agama











solat?
seingat ida dulu,masa kecik2....
ida mula belajar solat masa umur 7 tahun, masa tu datjah 1....tahu cara solat sebab ustazah bawak pegik  belajar kt surau sekolah...
cara ambik air sembahyang, cara pakai kain sembahyang,cara solat,niat solat dan surah2 yang perlu dibaca semasa solat


masih segar lagi dalam ingatan cara menunaikan solat,walaupom masa tu solat pom dalam keadaan kelam kabut,niat tak betul,main-main...ala,budak-budak katakan...tak tahu apa pom...


sekarang ni dah dewasa dan boleh berfikir dengan baik dan alhamdulillah tak penah tinggal solat lagi kecuali datang bulan(utk pompuan shj tow)...


kenapa ida leh citer pasal solat ni,bukan apa sebab tadi terlihat anak sedara ida iaitu Danish dan Darwish yang nak menunaikan solat zohor....Darwish berumur 6 tahun dan Danish 7 tahun...walaupom dwg 2 masih kecik,tp kena jugak berlatih solat supaya mudah menunaikannya bila tiba masanya nanti kelak....



budak-budak biasalah, main-main ketika solat...senyum2,gelak2,usik2 tapi semua tu ok jer...bia dwg belajar solat dgn sendiri...









































p/s:
ucu,nk solat apa ni?niat dia??
ihhihihiihihiii




opps,kita terbaCa ciTer U laa,pat-pat komen tow

Monday, December 26, 2011

ucu fB jap.....

sekarang ni zaman IT laa,
bila kita tanya dak2 kecik pasal facebo0k ker,twitter ker...
youtube ker atau paper jer..pasti dowang semua tahu...


kita tanya satu,berjuta-juta lak huraian dwg nii...
siap dengan lebih "Detail' lagi....ihihihhihihi
bukan apa,sebab tadi tiba2 anak sedara ida mintak nak bukak laptop


bila tanya kenapa?
dwg jawab nak tengok Fb pastu nak taruk gambar banyak2...


hurmmm, gambar per nak letak?
gambar boboiboy,upin ipin,ultromen ........blllahhhh.....
macam2 lak dwg niiii


semua katun dwg minat nak letak dalam Fb tu.....
alamak,abishh laa laptopku nie...
dah r uzur dah laptopku ini....bila dapat kat dwg tu....
jadi macam apam balik lak.....huhuhuhuhu
tapi xpe r..dari dwg dok kt cyber cafe tu....
bek dwg men kt laptop ida...


jadi,kalu pape dwg nak bukak...
ida dapat pantau dan tegur kalu ada yang xsesuai dengan tahap umur dwg...
mana tak nyer,semua dalam lingkungan 6 dan 7 tahun jer....
baby boy lagi..... hihihihihhihi


bahaya kalu dwg terdedah sangat dengan benda bukan2 kt tenet niii,
paham2 laaa budak2 zaman sekarang yang cepat pandai dari kita..uhuuhuhuhuhuhu










gelagat anak sedaraku....
tapi belom dcampur dgn ebi sorang lg..huhuuhuh






aik,bila dah bukak facebook...
mintak nak bukak Y8...
hah??benda tu??ok ke ?bahaya ke?


Y8??
2 sebenarnyer website tempat games secara online secara percuma....
makkk aiii,canggih la anak sedara ucu niii
siap tahu lagi benda2 g2.....
ucu pom tarak tow apa tuuu.....






kusyuk dgn game kereta






































p/s: 
hurmmm,tak pasal2 bertambah lagi satu pengetahuan malam ni,iaitu Y8
hihihihihihi
mekacih awish,danish n azam sebab ajar ucu....

opps,kita terbaCa ciTer U laa,pat-pat komen tow

Sunday, December 18, 2011

posing jap ucu !!





biasa kita dok dengar orang dewasa jer suka ambik gambar2 dan posing cuteee miut ni dan jarang sangat ade dak2 kecik suka ambik gambar....

mana tak nyer, bila orang dewasa minta gambarnya diambil dan mulalah ber posing ala2 cute dia tu....geeegeeg...
ye r, kalu tak,xder r yang posing gaya mulut cam itik, kenyit mata sebelah dan sebagainya...
termasuklah ida..hiihhhihihi


kat bawah ni, ida ade selitkan beberapa keping gambar yang anak sedara ida suka bila tgk ucu dia pegang tepom dan mintak diambil gambar dwg....




gelagat pertama mereka










reaksi gembira + koya














muka tundukkkk











aksi menjelir lidah yang memukau













cak!!!












hanya di atas sekeping filem sahaja














muka masam mencuka...









bulatkan mata kita










bila tangan beraksi











aksi makan buah









saya sayang adik beradik saya
















dan bila......
ucunya jugak suka ber posing....
ihhiihhihihihihii















 ida sayang awak!!!













p/s: saper suka posing juz like ucu....sila senyum 
ececece.....
sooo sweet la u olls niiii










opps,kita terbaCa ciTer U laa,pat-pat komen tow

Saturday, December 17, 2011

Mek n Awe jangok

Jangok?
pe 2 "Jangok"?
2 dialek kelantan yang bermaksud "Lawa"
hihihihhihihi


bagi korang yang penah dengar dan biasa dengar perkataan tu mesti korang paham kan?
well,bagus laaaa...sebab apa?
sebab dapat belajar lagi salah satu perkataan dalam dialek kelantan.....


bertambah ilmu korang dan tak rugi kan kalau kita berkongsi ilmu dengan orang lain...
ida tahu, tak ramai orang yang faham dialek kelantan melainkan orang kelantan tuu sendiri...
IDA SAYANG KELATAN!!!


kenapa ida perkenalkan perkataan "Jangok" malam ni?
bukan apa,petang tadi melihat telatah anak-anak sedara bukan main seronok menatah tangan dan berkumpul satu tempat...

agak pelik jugak kenapa dwg cm 2?
bila skodeng punyer skodeng....
perhhhhhh, lawa nyer tangan-tangan anak dara niiii.....
merah nya U oLssss....
merahnya sebab apa? pakai inai laaaa.....


hahahah,hari tu tangan Ucu dia yang pakai inai
sekarang tangan anak-anak sedara lak.....
amboi2 korang,mentang2 laa cuti sekolah...
meragam abishhh yer...
siap berinai2 lagi.....

yang tak boleh bllaahhh,dak laki pom join gak...
adoiiiii..
dah berulang kali larang jangan pakai inai....
nanti jadi pondan.....
tapi Tetap jugak nak pakai.....


dan inilah hasilnya.....



tangan berinai










cumil x?
tapi comot ciket...ihihihih













kami budaq Jangok





























nmpk x inai kt jari kami?













gembira dapat pakai inai tow....












p/s: KAMI BUDOQ JANGOK...
kau ada?

opps,kita terbaCa ciTer U laa,pat-pat komen tow

Thursday, December 15, 2011

Sama tapi berbeza

korang penah dengar x pepatah melayu dulu2 yang mengatakan "Pelanduk dua serupa"
bagi siapa yang pernah dengar ce bagi pendapat korang...
apa makna tu??


hurmmm,tapi bagi pendapat ida, "Pelanduk dua serupa" itu bermakna  orang yang sama rupa wajah dia...
betol tak korang? kalau salah,cepat2 bgtow ida...
lagipom kita hidup ini untuk saling tolong menolong dan tak rugi kalau kita memberikan tunjuk ajar kepada orang yang memerlukan...


cakap pasal pepatah tu iaitu "Pelanduk dua serupa", sebenarnya tadi ida ternampak seorang laki .....
Ya ALLAH,sangat2 terkejut dan macam tak percaya lak rasanya...
siap ida monolog dalaman lagi tow..
"Eh,macam mana lak En **** ada kat Machang ni?"


ihihiihihihhihi,ida rasa, identiti lelaki tu baiklah dirahsiakan untuk menjaga nama baik dan maruah dia....
bukan apa,hal tu biarlah ianya menjadi rahsia ida jer...


ok,cakap sal lelaki yang ida nmpak tu....
ida sangkakan dia seorang yang ida cukup kenali,tapi bila diperhatikan dengan betol...
termasuklah muka,mata,rambut dan susuk badan ,semuanya sama tapi dia bukan orang tu...
kenapa ida dengan YAKIN nya berkata dia bukan orang tu walaupun muka sama?
sebab lelaki tu kije kat sebuah kedai beger dan lelaki yang ida cukup kenali tu seorang yang mementingkan kesempurnaan,keselesaan,martabat dan pangkat ,dan yang mengukuhkan lagi dia kije disebuah institusi yang maju...




sangat terkejut bila ternampak ada orang yang muka sama dengan dia,dan memag tidak berharap utk melihat dia sepanjang cuti sem ni.....










p/s: Ida tak benci dia cuma tidak senang dengan cara dia membimbing ida dahulu......

opps,kita terbaCa ciTer U laa,pat-pat komen tow

Friday, December 09, 2011

Air Three Layer


penah dengar x air “Three Layer”?
wah wahhh cam canggih jer bunyi air tu? Siap dalam bahasa omputih lak tuu
Ida tow pasal air 2 masa singgah di kedai Selera Tepi Baruh di Bandar Machang..masa 2 kebetulan nak balik rumah dah …ida dan kak la tak terpikir lak nak singgah c2 sebab kimi ingat nak makan kueh teaw lakna  yang “kaww kaww” kat lebuhraya tuuu..tapi kedai tu pulak tutup..


Hurmm,jadi takder la rezeki kami nak rasa kueh teaw lakna yang best giler tuu,dah r sedap,banyak lak lauk dia,kuah dia xyah kabo r…meme beh r….harga dia lak mampu dimiliki oleh semua orang tak mahal pom..juz rm5 jer…..nyum99


Sebab kedai tu tutup jadi ktwg singgah kt kedai Selera Tepi Baruh n kedai tu pemes lak ngn Char Kueh Teaw dia yang melotopp beb!!...hihihihihi…masa nak oder tu terbaca menu minuman dia air Three Layer..
yang spesiel pasal air ni dia taruk nise @ gula dari Sarawak…
cam menarik jer…
pas 2 rasa macam nak oder lak



 air 3 layer


Ok,air dah siap…atas dia warna gelap,tengah warna krim susu dan bawah warna hitam pekat…memang Nampak macam 3 lapis…


Mulakan dengan ucapan Bismillah…
rasa wrna krim susu dia pahit dan tawar..ekkkrkkk….
Bila dikacau dengan warna hitam pekat kat bawah tu baru rasa manis lemak…



 air yg telah dikacau...



aPe rasa air Three Layer?
Sekali rasa macam air Nescafe susu,Cuma rasa lemak2  jer dan sekali rasa lak macam air cendol laa..huhuhuh….tapi memang best!! Harga dia lak juz RM2.80 jer dan Char Kuew Teaw dia RM3.80 sahaja….dan sangat2 best…






p/s: Kedai tu jenis ramai orang dan kita terpaksa menunggu lama untuk diambil oder…so,banyakkan bersabar yer!!.



opps,kita terbaCa ciTer U laa,pat-pat komen tow

Rumah dipecah masuk




Maaf korang ida jarang update entry sekarang ni,agak sibok siket..huhuhu..Macam2 masalah melanda sekarang ni…

Bak kata sorang pakcik tu dalam citer Tentang Dhia, dimana ALLAH akan memberi  ujian pada hambanNya yang dikasihi kerana setiap masalah yang dihadapi akan mendekatkan diri kepadaNya..
Bila dgr pkcik tu cakap mcm tu,buat ida terpikir..betol jugak sebab bila kita hadapi masalah barulah kita terkontang kanting buat ibadah mintak pertolongan dariNya tapi apabila diberi sedikit kesenangan,kita alpa dan lupa akan diriNya dan tidak mensyukuri nikmat yang diberikan…


Mcm kes yang terjadi baru2 ni dimana rumah akak ida iaitu umah kak la telah dimasuki pencuri dan dia telah selongkar hampir segenap rumah menyebabkan kak la rasa fobia untuk tinggal bersendirian dirumah..mujurlah masa pencuri itu masuk, kak la dan anak-anak tiada dirumah…syukur sangat masa tu tiada kecederaan yang berlaku dan hanya sebilangan kecil sahaja barang yang dicuri macam, pemain DVD, cincin emas, beg pakaian, pisau….tak banyak sangat dicuri kerana kak la baru sahaja berpindah ke kawasan perumahan tu,jadi barang yang ada dalam rumah tidak banyak sangat…


Bagaimana tahu rumah dipecah masuk?
Tahu sebab ida n ma abah yang hantar kak la balik rumah dan bila masuk tengok keadaan rumah yang tak berkunci kecuali pintu pagar yang berkunci…bila masuk,semua berselerak…nmpak pucat muka kak la time tu, dan dia cuba periksa apa yang hilang…Alhamdulillah,x banyak barang yang hilang..Cuma takut jer..ye r, sebab sudah ada orang pecah masuk rumah dan dia dan tahu keadaan rumah macam mana..dan kemungkinana besar dia akan pecah masuk lagi…


Kak la jarang ada kat umah sebab bekerja ikut shif dan bila cuti dia akan pulang ke rumah kat machang dan suami kak la lak bekerja jauh di gua musang..jadi rumah tu sentiasa dibiarkan kosong..Cuma harapkan jiran2 terdekat jer datang jengok2 kalu ada apa2 yang mencurigakan..







p/s:Bersabar yer kak la,ada hikmahnya kenapa terjadi semua ini selepas kejadian raya hari tuuu...uhuuhuhu

opps,kita terbaCa ciTer U laa,pat-pat komen tow